|
Brussel - Bergen / Charleroi |
|
De E19, die tot 1985 nog E10 heette en de belangrijkste noord-zuidas van het land vormt, verbindt
de hoofdsteden van Nederland, België en Frankrijk met elkaar. Al in de vroegste plannen deed de autosnelweg
de steden Nijvel en Bergen aan en omvatte hij een vertakking naar Charleroi, de A54. Dankzij de E19,
waarvan de aanleg begin jaren 1970 plaats vond, werd Brussel ook meteen een stuk vlotter bereikbaar vanuit deze Waalse gebieden.
Snel naar: Besluitvorming en aanleg | Evolutie van het verkeer
Besluitvorming en aanleg
Al in het autosnelwegenprogramma van 1949 (kaart)
werd een snelweg tussen Brussel en Parijs, via Bergen, geconcipieerd. Vanwege zijn Europees belang kreeg hij
het jaar nadien het E-nummer E10 mee. Zowel in 1949 als in het programma van
1960 (kaart) liep het tracé in
Henegouwen enkele kilometers samen met de Autoroute de Wallonie (E42), en werd de stad
Bergen vervolgens langs haar zuidkant ontweken. Het oorspronkelijke ontwerp onderging in de loop van de jaren 1960 een aantal
aanvullingen, wat resulteerde in een verlengd gemeenschappelijk vak van de E19 en de E42. Hierdoor
kon men de kosten drukken en meteen ook de Borinage beter bedienen. Het gewijzigde tracé liep ten westen
van Bergen over de bedding van het gedempte kanaal Bergen-Condé.
Als verbinding tussen de E19 en Charleroi werd aanvankelijk een autosnelweg voorzien die vanuit Nijvel naar het zuiden liep, de E42 kruiste
nabij Gouy-lez-Piéton en de stad Charleroi langs haar westzijde ontsloot. Maar nadat er in de eerste helft van de jaren 1960 een bijkomende
invalsweg naar Charleroi op de tekentafel lag - hij drong de agglomeratie vanuit het noorden (E42) binnen - achtte men het logischer
om deze route tot Nijvel te verlengen en gelijktijdig met de E19 te realiseren. De A54 was hiermee een feit. De aanvankelijk geplande snelweg
Nijvel-Gouy (A6) verschoof naar het achterplan en verloor na de voltooiing van E19 en A54 alle prioriteit.
In Arquennes investeerde Openbare Werken in 'kunstzinnige' bruggen.
Links: Foto van kort na de aanleg, genomen van op de A54 ('La Carolorégienne')
tegen de rijrichting in.
Rechts: De viaducten anno 2007. Onder de andere boogbrug, voorzien voor de aanleg van de A6, heeft
nooit een weg gelopen. |
|
Op 19 juni 1967 vatte men de aanbestedingen voor de E19 Brussel-Frankrijk aan. De hiervoor opgerichte tweede
gewestelijke autosnelwegendirectie nam ook de A54 naar Charleroi voor haar rekening. Tegelijk zagen enkele toevoerwegen het daglicht:
de omleiding om Halle (nu de N203a), de huidige N252 noordelijk van Nijvel, de ring ten zuiden van deze stad en een autosnelweg
tot in het centrum van La Louvière (A501). Stelselmatig kon men de afgewerkte stukken in dienst nemen, tot op 19 december 1972 de
plechtige openstelling plaatsvond.
Aan de grensovergang te Hensies pootte Jacques Moeschal dit modernistische
kunstwerk neer. De Brusselse kunstenaar hield van autowegen. "Het sprekendste bewijs voor het beschavingspeil
in ons land," vond hij.
Links: Foto daterend van midden jaren 1970.
Rechts: Zicht op het monument anno 2007. |
|
Het platform
werd overal voorzien op tweemaal drie rijstroken. Tussen Brussel en de aftakking van de A54 werden deze
meteen aangelegd. In 2003 heeft het Waals Gewest van de beschikbare ruimte gebruik gemaakt om een
verbreding te realiseren op het gemeenschappelijke vak van de E19 en de E42.
Data van openstelling van de E19 Brussel-Frankrijk. |
wegvak |
openstelling |
Drogenbos - Halle |
22/05/1969 |
Halle - Wauthier-Braine |
09/12/1969 |
Wauthier-Braine - Nijvel |
25/06/1971 |
Nijvel - Houdeng-Gœgnies |
19/12/1972 |
Hautrage - Franse grens |
28/03/1972 |
Data van openstelling van de A54 Nijvel-Charleroi. |
wegvak |
openstelling |
Nijvel - Thiméon |
1972 |
Thiméon - Jumet-Nord |
14/09/1969 |
Jumet-Nord - Lodelinsart |
30/03/1972 |
Het viaduct te Wauthier-Braine. |
|
Relevante koninklijke besluiten
- 26 juni 1958 - Indeling van de ontworpen
openbare weg Brussel-Parijs, met vertakkingen naar Charleroi, La Louvière en het Noorden van Bergen bij de categorie der
autosnelwegen
- 12 juli 1965 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Brussel-Bergen-Parijs, met zijtakken naar Nijvel-Noord en La Louvière, bij de categorie der autosnelwegen
- 14 juli 1965 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Nijvel-Charleroi, met zijtakken naar Piéton en Charleroi (West), bij de categorie der autosnelwegen
- 22 juli 1965 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Bergen-Noord-Valenciennes, met zijtak naar Blaton, bij de categorie der autosnelwegen
- 18 november 1966 - Indeling van de
ontworpen openbare wegen Fontaine-l'Evêque-Châtelineau, Jumet-Charleroi en Jumet-Châtelineau bij de categorie der autosnelwegen
- 22 februari 1968 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Nijvel-Gosselies bij de categorie der autosnelwegen
- 29 april 1968 - Wijziging van het koninklijk besluit van
22 februari 1968 (indeling van de weg Nijvel-Gosselies bij de categorie der autosnelwegen)
- 30 september 1980 - Onderwerping van
het vak van de autosnelweg Brussel-Bergen-Parijs vanaf Anderlecht tot Bergen (Havré) met zijtak naar La Louvière
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 30 september 1980 - Onderwerping van
de autosnelweg Bergen-Doornik met zijtak naar Valenciennes (Parijs)
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
|
|