|
Grote ring van Brussel |
|
De grote ring van Brussel kwam in de loop van de jaren 1970 tot stand. Het doorgaand
verkeer werd vanaf dat moment om de hoofdstad heen geleid. Tot dan vervulde de zogenaamde
'middenring'
deze functie. Door het heftig verzet in de zuidelijke gemeenten van de agglomeratie bleef het vak
Drogenbos-Oudergem van de grote ring echter onafgewerkt.
Snel naar: Besluitvorming en aanleg | Evolutie van het verkeer
Besluitvorming en aanleg
Het idee van een autosnelweg rondom de Brusselse agglomeratie dateerde al van 1949,
toen het opgenomen werd in het autosnelwegenprogramma (kaart)
van directeur-generaal Hondermarcq. Volgens de vanaf 1952 opgestelde ontwerpen, goedgekeurd
bij koninklijk besluit van 25 februari 1959, moest de weg vertrekken aan het Vierarmenkruispunt te
Tervuren, een boog beschrijven langs het noorden en het westen van Brussel om tenslotte ten zuiden
van het Terkamerenbos aan te sluiten op de Terhulpsesteenweg. Nadat de kleine ring eind jaren 1950 van tunnels was voorzien
(om het verkeer snel doorheen de stad naar de wereldtentoonstelling te leiden) en er tegelijkertijd een kort
stukje van de grote ring was aangelegd tussen Groot-Bijgaarden en Strombeek-Bever, kon
Brussel wachten en lagen de prioriteiten voorlopig elders.
Pas onder minister van Openbare Werken
Jos De Saeger
werden de werkzaamheden voortgezet. Hij vertrouwde de financiering van de werken toe aan de
Intercommunale E5,
voor wat betreft het vak Tervuren-Diegem, en aan de Intercommunale B1, voor de resterende vakken.
Hoewel de Belgische Wegenfederatie sterk aandrong op het wegwerken van de Brusselse
'bottleneck', werd de voltooiing pas in 1975 geprogrammeerd. Budgettaire
beperkingen vanaf 1973 zorgden voor vertraging, maar toch kon de gehele ring worden
opengesteld in 1978. De oude verkeerswisselaars van Groot-Bijgaarden, Strombeek-Bever en Diegem
wachtte nog een reconstructie, die voltooid werd halverwege de jaren 1980.
De omvorming van de verkeerswisselaar te Groot-Bijgaarden. De rotonde, die al
van 1957 dateerde, maakte plaats voor een ingewikkeld knooppunt dat eigenschappen van een turbine- en
een sterknooppunt combineert. |
|
Het vak Tervuren-Waterloo, dat op dit moment tevens deel uitmaakt van de grote
ring, draagt niet het statuut van autosnelweg maar is een gemoderniseerd stuk van de
tussen 1830 en 1850 aangelegde
N227
(Mechelen-Waterloo). Rond 1970 werd het op tweemaal twee
rijstroken gebracht, maar de gelijkvloerse kruisingen bleven bestaan. De toenemende
verkeersdrukte noopte ertoe deze kruispunten in de tweede helft van de jaren 1980 te
ondertunnelen, waardoor er merkwaardige en gevaarlijke situaties ontstonden op ondermeer het
Leonardkruispunt. Het doorgaande verkeer op zowel de E411 als de grote ring kan er de tunnels
gebruiken, maar verkeer dat van de ene op de andere weg wilde geraken, dient zich door een
ingewikkeld kluwen van kruispunten en verkeerslichten te worstelen.
Data van openstelling van de grote ring van Brussel (R0). |
wegvak |
openstelling |
Tervuren - Sint-Stevens-Woluwe |
1976 |
Sint-Stevens-Woluwe - Diegem |
1974 |
Diegem - Machelen |
1976 |
Machelen - Strombeek-Bever |
02/04/1977 |
Strombeek-Bever - Groot-Bijgaarden |
1958 |
Groot-Bijgaarden - Anderlecht |
1978 |
Anderlecht - Drogenbos |
1977 |
Drogenbos - Haut-Ittre (deel van de E19) |
1969-1971 |
Haut-Ittre - Butte du Lion (voorheen A202) |
1978 |
Butte du Lion - Waterloo (voorheen A5) |
1975 |
De grote ring aan het knooppunt Machelen. Op de achtergrond begint het Viaduct van Vilvoorde. |
|
Iedereen zag de noodzaak in van een grote ring rondom de hoofdstad. Het
zuidelijk vak, gelegen tussen de E19 en de Terhulpsesteenweg, kon echter niet ontsnappen aan de
almaar groeiende contestatie tegen de autosnelwegen vanaf het begin van de jaren 1970.
De ring zou het zuiden van de dichtbevolkte gemeente Ukkel aandoen, alsook een stukje
van het Zoniënwoud. Men zag deze weg als één van de vele
stedelijke autosnelwegen
die De Saeger in Brussel wilde aanleggen, en dus rees er al gauw verzet. Al in 1972 zag de
minister bijgevolg af van de verwezenlijking van dit gedeelte. De al eerder voorziene A202
tussen Haut-Ittre en Waterloo werd nu opgenomen in het ringtraject; een gekunstelde
oplossing, want deze lange omweg vormde allerminst een alternatief voor het noordelijke vak.
Kennelijk bleef er in Brussel ongerustheid bestaan, want voor de gemeenteraadsverkiezingen
in 1976 plaatsten enkele politieke partijen de afschaffing ervan in hun programma. Het
gewestplan,
dat drie jaar later werd goedgekeurd en waarin de ring dan ook niet meer voorkwam,
maakte de aanleg van de weg quasi onmogelijk. In 1983 verschenen niettemin opnieuw plannen
voor een stukje van de zuidelijke ring: hij zou verlengd worden tot de Alsembergsesteenweg.
Hiervan is nadien echter niets terechtgekomen.
Restant van de afgeblazen doortrekking van de ring richting Ukkel: de beruchte 'bocht van Vorst'. Hier moest
volgens de oorspronkelijke plannen de E19 Brussel-Parijs via een verkeerswisselaar op de ring aansluiten.
Links: De ring richting Halle. De pijl wijst aan waar er zich een ongebruikte afslag van het knooppunt bevindt. Rechts: Een viaduct in
het knooppunt wordt nu als parkeerplaats gebruikt; het afvalverwerkingsbedrijf Net Brussel
heeft de terreinen in beslag genomen. |
|
Een sluiting van de ring had een oplossing moeten aanreiken voor twee problemen:
enerzijds werd het zwaar verkeer dan niet langer gedwongen om gebruik maken van de
smalle gemeentewegen aan de zuidrand van Brussel, anderzijds kon het druk bezette
noordelijk vak aanzienlijk ontlast worden. De problematiek is nog steeds erg actueel: op
het 20ste Belgisch Wegencongres (2005) stelde de Road Federation Belgium de situatie aan
de kaak, en sindsdien eist zij dat de bevoegde instanties de oude plannen onder het stof
vandaan halen.
Relevante koninklijke besluiten
- 25 februari 1959 - Indeling van de
ontworpen openbare weg "Ring van Brussel", bij de categorie der autosnelwegen
- 24 mei 1959 - Onderwerping van
het vak Groot-Bijgaarden - Strombeek-Bever van de autosnelweg Ring rond Brussel
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 5 oktober 1972 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Haut-Ittre-Waterloo bij de categorie der autosnelwegen
- 15 mei 1981 - Onderwerping van
de autosnelweg "Ring om Brussel"
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
|
|