|
Luik - Namen - Bergen - Rijsel |
|
De E42 heeft vanaf zijn ontstaan de naam Autoroute de Wallonie meegekregen. Voor de aanleg van deze oost-west
georiënteerde route, die de grote steden van Wallonië met elkaar verbindt, gingen reeds in 1938 voor het eerst stemmen op. Hij werd in de
loop van de jaren 1960 gerealiseerd.
Snel naar: Besluitvorming en aanleg | Evolutie van het verkeer
Besluitvorming en aanleg
De geschiedenis van de Autoroute de Wallonie begon in 1938, toen Jean Duvieusart, de
latere eerste minister, schreef dat "er een moderne autosnelweg Henegouwen-Luik nodig is voor de verbinding
van de twee grote Waalse industriecentra." Nadien heeft de Conseil Economique Wallon (Waalse Economische Raad) de aanleg van deze
weg altijd vurig verdedigd. Hij kwam terug in het autosnelwegenprogramma van
1949 (kaart) en in de
Verklaring van Genève
onder het nummer E41.
In de prioriteitenkwestie, die ontstond nadat in 1958 het project samen met dat van de E3 (nu de E17 Rijsel-Gent-Antwerpen en de E34
Antwerpen-Eindhoven) ingeschreven werd op het investeringsprogramma, haalden de Franstaligen hun slag thuis. Deze keuze motiveerde men
niet enkel met politieke redenen - het bereiken van een communautair evenwicht - maar ook met technische: de Waalse industrieas zat
opgescheept met verouderde wegen die vanwege de hoge bevolkingsdichtheid onmogelijk konden worden verbreed. Verder zou de snelweg
de economische reconversie, of zeg maar reanimatie, in het gebied in de hand werken na de sluiting van de wegkwijnende
steenkoolmijnen. Als verbinding tussen de industriebekkens van het Ruhrgebied en van het Franse departement Nord, was ook zijn functie
als E-weg afdoende verantwoord.
Aanleg van de E42. Drie jaar lang, van 1968 tot 1971, lag te Fleurus het voorlopige einde van de autosnelweg. |
|
Eens de beslissing gevallen, voorzag
minister van Openbare Werken
Omer Vanaudenhove
dat in het voorjaar van 1961 de eerste ontwerpen van de Autoroute de Wallonie konden worden opgesteld.
Anderhalf jaar later, op 25 september 1962, gingen de werkzaamheden van start ten westen van het toekomstige knooppunt
Loncin, nabij Luik. De noordelijke omleiding om deze stad was al sinds 1960 in gebruik. De werken aan de Autoroute de
Wallonie omvatten ook de toegangswegen tot de industriezone van Seraing-Ougrée (A604), en tot de plaatsen
Flémalle (de huidige N677) en La Louvière (A501). Tevens werden voor Verviers en Luik
snelle aansluitingen op de Koning Boudewijnautosnelweg aangelegd, die uitmondden op
verkeerswisselaars te Battice (A27), Cheratte (A25) en Loncin (A602). De breedte van het
platform
werd over zijn gehele lengte op tweemaal drie rijstroken voorzien, maar de rijbaan zelf telde op de meeste plaatsen
slechts tweemaal twee stroken. Door de toename van het verkeer achtte het Waals Gewest het in de omgeving van
Bergen, Charleroi en Luik nodig om de ruimte in de middenberm in beslag te nemen voor een extra paar rijstroken.
Het duurde tot 1974 vooraleer het laatste wegvak in dienst genomen werd.
Het Viaduc de Huccorgne overbrugt de vallei van het riviertje de Méhaigne. De constructie werd opgetrokken tussen 1968 en 1971. |
|
Data van openstelling van de Autoroute de Wallonie. |
wegvak |
openstelling |
Franse grens - Blandain |
1973 |
omleiding om Doornik |
09/1970 |
Vaulx - Pommerœul |
1973-1974 |
Pommerœul - Jemappes |
1972 |
Jemappes - Bergen |
1971 |
Bergen - Ville-sur-Haine |
1970 |
Ville-sur-Haine - Le Rœulx |
1968 |
Le Rœulx - Manage |
20/12/1967 |
Manage - Fleurus |
1968 |
Fleurus - Sambreville |
1971 |
Sambreville - Flémalle |
12/1972 |
Flémalle - Loncin |
13/12/1967 |
A501 La Louvière - Mignault |
1967-1968 |
A604 Grâce-Hollogne - Seraing |
13/12/1967 |
Links: De E42 nabij Luik, vlak na zijn openstelling. De bermen waren toen nog niet beplant. Rechts: De E42 anno 2007,
ter hoogte van de parkeerplaats Verlaine. De architectuur van de overwelving ademt als geen ander een jaren 1970-sfeer uit. De wegverharding is op
grote delen van de E42 nog steeds de oorspronkelijke, maar is dringend aan hernieuwing toe. |
|
De E42 ter hoogte van Spy. |
|
Relevante koninklijke besluiten
- 26 juni 1958 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Bergen-Luik bij de categorie der autosnelwegen
- 23 oktober 1961 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Bergen-Doornik bij de categorie der autosnelwegen
- 22 juli 1965 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Bergen-Noord-Valenciennes, met zijtak naar Blaton, bij de categorie der autosnelwegen
- 1 juni 1966 - Wijziging van het koninklijk besluit van
26 juni 1958 (indeling van de weg Bergen-Luik bij de categorie der autosnelwegen)
- 30 september 1980 - Onderwerping van
het vak van de autosnelweg Brussel-Rijsel, vanaf het verkeersknooppunt te Doornik (Kain) met de autosnelweg A16 (Bergen-Doornik) tot de Franse grens te Doornik (Hertain),
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 30 september 1980 - Onderwerping van
het vak van de autosnelweg Bergen-Luik vanaf La Louvière (Houdeng-Goegnies), verkeersknooppunt met de autosnelweg A7 Brussel-Bergen, tot Loncin
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 30 september 1980 - Onderwerping van
de autosnelweg Bergen-Doornik met zijtak naar Valenciennes (Parijs)
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
|
|