De nummering van de N-wegen vóór 1985

Snel naar: De principes van het oude wegnummeringssysteem | Overzicht van de een- en tweecijferige wegnummers

Medio de jaren 1980 nam het Bestuur der Wegen tienduizenden borden langs onze nationale wegen onder handen. Ze werden aangepast aan de nieuwe wegnummering, die was uitgedacht omdat de logica in de oude nummering ver te zoeken was na de spectaculaire uitbreiding van het wegennet tijdens de voorgaande decennia. De hernummeringsoperatie ging van start in september 1985 en duurde ongeveer een jaar lang. De nieuwe nummering klasseerde de wegen volgens hun werkelijk belang. Op hetzelfde moment voerde men de huidige E-nummering in.

Dit inwendig verlicht bord, daterend van vóór 1985, toont duidelijk hoe de wegnummers vervangen worden. Nadat de oude wegnummers uit het bord gesneden zijn, plaatst men de nieuwe schildjes met een rubberen band eromheen in het bord. Op deze manier blijven de wegnummers 's nachts zichtbaar. Deze foto is gemaakt bij Doornik in juni 2007: vroeger stonden hier de A8 (i.p.v. E42) en de N71 (i.p.v. N50) aangeduid.
Lichtbak op de E42 bij Doornik
De principes van het oude wegnummeringssysteem

De oude wegnummers werden ingevoerd in de jaren 1930. De nummers werden getraceerd over een allegaartje aan wegtypes (steenwegen, lokale dorpswegen). Men heeft indertijd geprobeerd de een- en tweecijferige wegnummers een zo lang mogelijk traject doorheen het land te laten afleggen, zonder daarbij rekening te houden met de richting - sommige wegnummers maken onlogische bochten - en het wegtype. Welke wegen hoofdassen zijn en welke van secundair belang zijn, werd niet duidelijk gemaakt in het oude systeem. De nieuwe, al dan niet vierbaans verbindingswegen die men aanlegde in de jaren 1970 en 1980, kregen een driecijferig nummer toegekend, hoewel zij al vlug belangrijker werden dan sommige wegen met een tweecijferig nummer. Voorbeelden:

  • de nieuwe expresweg tussen Antwerpen en Maldegem kreeg het nummer N617, nochtans werd deze weg een belangrijke verbinding;
  • de nieuwe vierbaans weg tussen Sint-Niklaas en Willebroek kreeg het nummer N175, hoewel ook deze weg al vlug een hoofdas werd;
  • de nieuwe vierbaans weg tussen Hasselt en Sint-Truiden kreeg het nummer N539, terwijl de oude steenweg het nummer N22 behield;
  • zelfs de westelijke kustweg kreeg geen tweecijferig nummer: tussen De Panne en Nieuwpoort de N561, tussen Nieuwpoort en Oostende de N318.

Kortom: het aanleggen van deze nieuwe wegen leidde tot een ernstige veroudering van het wegnummeringssysteem. Dit paste niet meer bij het huidige wegennet. Een algemene hernummering drong zich op, en deze werd doorgevoerd tegelijk met de hernummering van de Europese wegen. De A-nummers bleven echter ongewijzigd.

Wegwijzer die men vergat aan te passen tijdens de hernummeringsoperatie. De huidige N30 droeg voorheen het nummer N15; de E25 heette nog E9. Deze foto is gemaakt nabij Houffalize in september 2006.
Wegwijzer te Houffalize

In het oude wegnummeringssysteem is het moeilijk een systematiek te herkennen. Wel is duidelijk dat de een- en tweecijferige nummers grosso modo toenemen wanneer men, met de wijzers van de klok mee, om Brussel heen draait, te beginnen in het noorden. De N72 is het hoogste tweecijferige wegnummer. De driecijferige wegnummers vertonen helemaal geen systematiek, hoewel er op sommige plaatsen een concentratie optreedt van driecijferige nummers beginnend met eenzelfde cijfer.

Wie het oude nummeringssysteem bestudeert, begrijpt beter welke logica er zit in de huidige wegnummering, zowel van A- als van N-wegen. Zo is de A54 de autoweg die parallel loopt met de vroegere N54. Vele van de vroegere tweecijferige wegnummers werden vanwege hun afgenomen belang 'gedegradeerd' tot driecijferige wegnummers; vaak werd vóór het vroegere wegnummer het nieuwe provinciale cijfer geplaatst. Voorbeelden:

  • de huidige N223 tussen Aarschot en Tienen maakte vroeger deel uit van de N23;
  • de huidige N637 tussen Luik en Geer maakte vroeger deel uit van de N37;
  • de huidige N466 tussen Deinze en Gent, via Drongen, maakte vroeger deel uit van de N66.

Wegen die in het oude systeem ook al een driecijferig nummer hadden gekregen, werden vaak als volgt hernummerd: het eerste cijfer werd vervangen door het nieuwe provinciale cijfer. Voorbeelden:

  • de huidige N755 (Kerkom-bij-Sint-Truiden - Borlo) heette vroeger N455;
  • de huidige N285 (Asse - Edingen) heette vroeger N385;
  • de huidige N888 (Marche-en-Famenne - La Roche-en-Ardenne) heette vroeger N488.

Hier en daar behield men tenslotte het oude nummer, omdat het paste in het nieuwe systeem: zo werd aan de N333 tussen Poperinge en Steenvoorde niet geroerd.


Overzicht van de een- en tweecijferige wegnummers

Onderstaande lijst is opgesteld aan de hand van oude Michelin-kaarten nr. 2 (1981) en 4 (1980). De lijst bevat mogelijks fouten.

wegnr. route
(klik hier voor de verklaring van de gebruikte aanduidingen)
huidige wegnrs.
(hyperlinks naar Autosnelwegen.net)
N1 Brussel - Mechelen - Antwerpen - Breda N1
N2 Brussel - Leuven - Diest - Hasselt - Bilzen - Maastricht N2
N3 Brussel - Tervuren - Leuven - Tienen - Sint-Truiden - Liège - Aachen N3
N4 Brussel - Wavre - Gembloux - Namur - Assesse - Marche-en-Famenne - Bastogne - Arlon - Luxembourg N4
N5 Brussel - Waterloo - Charleroi - Philippeville - Couvin - Charleville-Mézières N5
N6 Waterloo - Nivelles - Chapelle-lez-Herlaimont - Thuin - Beaumont N27 N59 N53
N7 Brussel - Halle - Soignies - Mons - Maubeuge N6
N8 Halle - Enghien - Ath - Leuze-en-Hainaut - Tournai - Lille N7
N9 Brussel - Ninove - Brakel - Oudenaarde - Avelgem - Kortrijk - Menen - Ieper - Poperinge - Roesbrugge - Bergues N8 N453 N308
N10 Brussel - Aalst - Gent - Eeklo - Maldegem - Brugge - Oostende N9
N11 Vilvoorde - Grimbergen - Merchtem - Moorsel - Aalst - Erpe-Mere - Zwalm - Oudenaarde N211 N411 N46
N12 Antwerpen - Lier - Herentals - Geel - Mol - Lommel - Hamont - [Budel ] N10 N13 N19 N71 N103 N712
N13 Lier - Heist-op-den-Berg - Aarschot - Diest N10
N14 Lille - Mouscron - Kortrijk - Gent - Lokeren - Sint-Niklaas - Antwerpen - Malle - Turnhout - Tilburg N43 N70 N12
N15 Eindhoven - Hasselt - Tongeren - Liège - Bastogne - Neufchâteau - Florenville - Carignan N715 N74 N20 N30 N85
N16 Brakel - Zwalm - Oosterzele - Wetteren - Dendermonde - Willebroek - Mechelen - Heist-op-den-Berg - Westerlo N415 N42 N417 N416 N17 N16 N15
N17 Venlo - Maaseik - Lanaken - Riemst - Oupeye - Liège - (noordelijke Maasoever) - Huy - Andenne - Namur - (westelijke Maasoever) - Dinant - Givet N78 N79 N671 N617 N90 N92 N96
N18 Beringen - Lummen - Herk-de-Stad - Sint-Truiden - Tongeren - Bassenge - Visé - Aubel - Gemmenich - Vaals N717 N716 N79 N618 N608
N19 N17 - Bree - Meeuwen - Helchteren - Heusden - Stokrooie - Kuringen - Stevoort - Alken - Ulbeek - Zepperen - Brustem - Waremme N73 N76 N719 N729 N739 N754 N767 N759 N789 N752
N20 Baarle-Hertog - Turnhout - Geel - Westerlo - Diest N119 N19
N21 [Susteren ] - Maaseik - Bree - Peer - Leopoldsburg - Beringen - Diest - Tienen - Jodoigne - Gembloux - Charleroi - Montigny-le-Tilleul - Beaumont - Avesnes N761 N773 N721 N73 N72 N29 N579 N53 N597 N596
N22 Dilsen - As - Genk - Hasselt - Sint-Truiden - Hannut - Namur - Fosses-la-Ville - Charleroi - Binche - Mons - Quievrain - Valenciennes N75 N722 N80 N90 N51
N23 Aarschot - Tienen - Hannut - Huy - Ouffet - Hamoir - Werbomont - Trois-Ponts - Stavelot - Malmedy - Sankt-Vith N223 N64 N66 N68 N62
N24 Breda - Hoogstraten - Merksplas - Turnhout - Mol - Leopoldsburg - Beringen - Zonhoven - Hasselt N14 N124 N18 N72 N74
N25 N14 - Arendonk - Retie - Geel - Tessenderlo - Lummen - Kermt - N2 N118 N126 N725
N26 Schleiden - Losheimergraben - Schönberg - Sankt-Vith - Beho - Houffalize - Bertogne - Sainte-Ode - Libramont-Chevigny N626 N62 N827 N826
N27 Maastricht - Withuis - Verviers - Jalhay - 'Baraque Michel' - Robertville - Waimes - Amel - Sankt-Vith - Steinebrück - Prüm N627 N672 N68 N676 N646
N28 Aachen - Eupen - 'Baraque Michel' - Malmedy - Stavelot - Trois-Ponts - Vielsalm - 'Baraque de Fraiture' - La Roche-en-Ardenne - Saint-Hubert - Libramont-Chevigny - Bouillon - Sedan N68 N89 N828
N29 N46 - Feschaux - Houyet - Mont-Gauthier - Haversin - Nettinne - Baillonville - Barvaux - Aywaille - Spa - Jalhay - 'Barrage de la Gileppe' - Eupen N929 N983 N86 N633 N697 N629
N30 Hamont - Bree - As - Zutendaal - Bilzen - Tongeren N76 N731 N730
N31 Liège - Chaudfontaine - Verviers - Eupen - Monschau N61 N67
N32 N15 - Gomzé - Theux - Spa - Malmedy - Bütgenbach - Losheimergraben - Prüm N62 N632
N33 Liège - Tilff - Comblain-au-Pont - Aywaille - Stoumont - Trois-Ponts - Vielsalm - Gouvy - Clervaux N633 N68
N34 Comblain-au-Pont - Hamoir - Durbuy - Petit-Han - Hotton - La Roche-en-Ardenne - Bertogne - Bastogne - Ettelbrück N654 N831 N833 N834 N84
N35 [Flemalle-Haute] - N43 - Neuville-en-Condroz - Soheit-Tinlot - Somme-Leuze - Marche-en-Famenne - Rochefort - Wellin - Gedinne - Vresse-sur-Semois - Pussemange - Charleville-Mézières N677 N63 N983 N953 N86 N835 N935
N36 Maubeuge - Beaumont - Philippeville - Dinant - Ciney - Havelange - N35 N597 N40 N97 N936 N636
N37 Nivelles - Genappe - Ottignies - Wavre - Grez-Doiceau - Jodoigne - Hannut - Trognée - Geer - Faimes - Liège N237 N239 N268 N240 N637
N38 Seraing - Plainevaux - Anthisnes - Ouffet - Méan - Leignon - Achêne - Dinant N683 N638 N938
N39 Maastricht - Withuis - Visé - Barchon - N3 - Soumagne - Nessonvaux - Trooz - Gomzé - Esneux - Neuville-en-Condroz - Engis N653 N604 N61 N673 N674
N40 Maastricht - Tongeren - Waremme - N22 N79 N69
N41 Huy - Modave - Ocquier - Tohogne - Barvaux - Erezée - Dochamps - N28 N641 N638 N814 N831 N841
N42 Perwez - Dhuy - Tillier - Namêche - Faulx - Gesves - Ciney - Conneux - N48 N972 N942 N921 N982
N43 Wavre - Perwez - Eghezée - Bierwart - Huy - (zuidelijke Maasoever) - Liège - (oostelijke Maasoever) - Visé - Withuis - Maastricht N243 N91 N643 N90 N653
N44 Charleville-Mézières - Pussemange - Sugny - Corbion - Bouillon - Florenville - Etalle - Arlon - Mersch N810 N83 N844
N45 Sedan - Alle - Vresse-sur-Semois - Oizy - Paliseul - Bertrix - Neufchâteau - Longlier - Martelange - [Ettelbrück ] N945 N853 N845 N825 N848
N46 Philippeville - Givet - Beauraing - Tellin - Grupont - Saint-Hubert - Vaux-sur-Sûre - N45 N40 N846 N803 N848
N47 Namur - (oostelijke Maasoever) - Dinant - Beauraing - Bièvre - N28 N947 N92 N95
N48 Valkenswaard - Achel - Peer - [Meeuwen] - Genk - Diepenbeek - Borgloon - Waremme - Faimes - Huy - Ohey - Spontin - Dinant - Celles - Wellin - Libin - Libramont-Chevigny - Neufchâteau - Habay - Arlon N748 N76 N784 N65 N698 N921 N946 N937 N948 N94 N40
N49 Braine-le-Comte - Nivelles - Namur - Emptinnal - Ciney - Leignon - Rochefort - Wavreille - Forrières - Saint-Hubert N533 N93 N4 N921 N949
N50 Florenville - Virton - Aubange - Athus - Pétange N88
N51 Hoogstraten - Malle - Lier - Mechelen - Leuven - Hamme-Mille - Eghezée - Namur - Gros-Buisson - Bois-de-Villers - Saint-Gérard - Ermeton-sur-Biert - Anthée - Hastière-Lavaux N14 N26 N251 N25 N91 N954 N951 N915
N52 Avesnes - Salles - Chimay - Couvin - Treignes - Vireux-Wallerand - Hargnies - Willerzie - Gedinne - N47 N593 N99 N963 N952
N53 Roosendaal - Essen - Wuustwezel - Brecht - Malle - Lille - Herentals - Herselt - Aarschot - Leuven - Overijse - La Hulpe - Lasne - Maransart - Genappe N133 N153 N152 N19 N253 N271
N54 Ninove - Halle - Nivelles - Gosselies - N5 N28 N586
N55 Aalst - Ninove - Enghien - Soignies - Le Rœulx - La Louvière - Binche - Labuissière - [Cousolre ] N405 N255 N55
N56 IJzendijke - Watervliet - Kaprijke - Gent - Melle - Zottegem - Geraardsbergen - Lessines - Ghislenghien - Ath - Mons N456 N9 N465 N42 N522 N57 N7 N56
N57 Nieuwpoort - Pervijze - Diksmuide - Zarren - Roeselare - Ingelmunster - Wielsbeke - Waregem - Kluisbergen - Ronse - Lessines - Ghislenghien - Soignies N355 N35 N36 N357 N382 N57
N58 Boechoutsehaven - Boekhoute - Ertvelde - Gent - Oudenaarde - Ronse - Leuze-en-Hainaut - Péruwelz - Valenciennes N458 N60
N59 Tielt - Aarsele - Dentergem - Kruishoutem - Oudenaarde - Brakel - Geraardsbergen - Viane - Enghien N35 N459 N8 N493 N495
N60 Hulst - Sint-Niklaas - Dendermonde - Aalst - Haaltert - Aspelare - Voorde - Geraardsbergen - Lessines - Frasnes-lez-Anvaing - Rumillies - Tournai - Douai N403 N41 N406 N460 N42 N522 N529 N508
N61 [Tournai] - Barry - Mons - Quévy - Beaumont - Chimay - Baileux - L'Escaillère - Regniowez N7 N50 N40 N53 N99 N589
N62 [Lokeren] - Overmere - Kalken - Wetteren - Sint-Lievens-Houtem - Zottegem - Sint-Maria-Oudenhove - Brakel - Ronse - Tournai N407 N462 N48
N63 Oostende - Torhout - Roeselare - Menen - Rekkem - Mouscron - Dottignies - Spiere-Helkijn - Avelgem N33 N32 N366 N58 N512 N353
N64 N9 - Weegschede - Lo - Kaaskerke - Diksmuide - Beerst - Torhout - Brugge N364 N369 N363 N33 N32
N65 De Panne - Veurne - Ieper - Warneton - Lille N35 N8 N365 N336
N66 Torhout - Lichtervelde - Pittem - Tielt - Deinze - Drongen - Gent N32 N35 N37 N466
N67 Nieuwpoort - Sint-Pieters-Kapelle - Gistel - Jabbeke - Brugge - Dudzele - Westkapelle - Sluis N367 N376
N68 N63 - Eernegem - Aartrijke - Ruddervoorde - Hertsberge - Beernem - Knesselare N306 N368
N69 Oostende - Leffinge - Slijpe - Diksmuide - Ieper - Armentières N33 N369 N365
N70 Beernem - Wingene - Zwevezele - Lichtervelde - Hooglede - Westrozebeke - Langemark - Ieper - Bailleul N370 N313 N375
N71 Blankenberge - Brugge - Ingelmunster - Kortrijk - Tournai - Brunehaut - Saint-Amand-les-Eaux N371 N50 N507
N72 Dunkerque - Veurne - Nieuwpoort - Westende - Middelkerke - Oostende - De Haan - Blankenberge - Knokke-Heist N39 N318 N34

Terug naar boven | Bronverantwoording
Algemene wegenpolitiek vanaf de 18e eeuw en totstandkoming van het (autosnel)wegennet Besluitvorming en aanleg van de Belgische autosnelwegen Ontwikkeling van het autosnelwegennet jaar per jaar in kaart gebracht Links naar andere websites over wegen en infrastructuur Voor alle vragen, opmerkingen en suggesties Hét forum over weginfrastructuur en verkeer in België en Nederland