| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Chronologie van de Belgische A-nummers: A1 - A9
A0Het nummer A0 werd tot 1974 gebruikt als administratief nummer voor de weg van Brussel naar de nationale luchthaven te Zaventem. Nadien
werd de weg omgenummerd naar A201.
A1Dit nummer heeft sinds de invoering van de A-nummers altijd de autosnelweg Brussel-Antwerpen-Breda aangeduid.
A2Het vak Brussel-Leuven van de huidige A3 droeg tot 1971 het nummer A2. Ter hoogte van knooppunt Heverlee bevond zich op
dat moment een 'TOTSO'.
De route verliep vanuit Leuven verder, via Aarschot, naar Lummen en Nederland. Pas toen in het autosnelwegenprogramma van 1972 een nieuwe tracé van de A2
werd vooropgesteld (vanuit Aarschot naar Dendermonde, via Mechelen), kreeg de snelweg Brussel-Leuven het nummer A3. Dat verklaart het eerste
hiaat in de wegnummers van de in Brussel vertrekkende snelwegen.
A3Toen omstreeks 1970-1971 twee parallelle autosnelwegen gepland werden van Brussel naar Leuven, werd aan de meest zuidelijke
(het tracé van rijksweg 3 volgend) het nummer A3 toegekend. Ten laatste in 1973 werd afgezien van deze parallelle snelweg, en het nummer A3
kwam toe aan de reeds aangelegde snelweg Brussel-Leuven.
A4Het nummer A4 heeft steeds gefungeerd als benaming voor de autosnelweg Brussel-Namen-Luxemburg.
A5De geplande autosnelweg van Brussel naar Waterloo droeg omstreeks 1970 het nummer A5, vanwege zijn ligging parallel
aan de rijksweg nr. 5. Slechts een luttele drie kilometer werd aangelegd, met name de omleiding om Waterloo, die nu deel uitmaakt van de
grote ring van Brussel (R0). Het tweede hiaat in de A-nummering van de snelwegen die vanuit Brussel vertrekken, is hiermee verklaard.
A6De A6 verscheen in de autosnelwegenprogramma's als nummer van de ontworpen autosnelweg Nijvel-Gouy en de hierop aansluitende weg die een boog om het zuidwesten van Charleroi beschreef. Naarmate de conceptie van deze laatste als ring groeide, kreeg hij het nummer R3, en werd de A6 ingekort tot het vak Nijvel-Gouy. Deze autosnelweg en zijn nummer werden in 1976 uit het autosnelwegenprogramma geschrapt.
A7Het nummer A7 werd toegekend aan de verbinding Brussel-Bergen. Het nummer verliet dit tracé echter te
Ville-sur-Haine; vanaf daar volgde het de geplande snelweg Bergen-Maubeuge. De oorspronkelijke tracering van de weg Brussel-Parijs,
namelijk ten zuiden van Bergen, kan een verklaring bieden voor deze wegnummering. In 1973 werd het nummer A7 verplaatst naar de
voltooide snelweg Brussel-Parijs, en kreeg de weg Bergen-Maubeuge het nummer A30 toegewezen.
A8Het beginpunt van de autosnelweg Brussel-Doornik-Rijsel, waarvan de A8 altijd het nummer is geweest, werd medio jaren 1970
naar het zuiden verschoven. Daardoor start het tracé van de A8 te Halle in plaats van Anderlecht.
A9De A9 vormde omstreeks 1970 de vertakking, richting Westkust, van de A8. De weg vertrok, afhankelijk van de
precieze inplanting, tussen Ronse en Doornik en begaf zich, via Kortrijk en Ieper, naar Veurne. De hertekening van de tracés in West-Vlaanderen,
die het autosnelwegenprogramma van 1972 met zich meebracht, leidde tot een A9 die van Doornik, via Kortrijk, naar Veurne liep. In 1974 wijzigde men
vervolgens de A-nummering: het vak Doornik-Kortrijk werd aan de A17 toegevoegd, het vak Kortrijk-Veurne werd A19.
| |||||||||||||||