|
Rijsel - Gent - Antwerpen - Eindhoven |
|
Vóór de Europese wegnummers in 1986 werden herzien, droegen de autosnelwegen E17
(Rijsel-Antwerpen) en E34 (Antwerpen-Eindhoven) eenzelfde nummer: E3. De beide gedeelten werden
beschouwd als één doorlopende snelweg, de aanleg ervan geschiedde met gemeenschappelijke doelstellingen
en in hetzelfde kader, de Intercommunale E3.
Snel naar: Besluitvorming en aanleg | Evolutie van het verkeer
Besluitvorming en aanleg
De E3 moest eind jaren 1940 in twee behoeften voorzien: internationaal gezien wilden
de Amerikanen een 'achterfrontse' autosnelweg, nationaal gezien diende de rijksweg nr. 14 (de steenweg
parallel aan de toekomstige E3) dringend ontlast te worden. Daarom dook de verbinding zowel op in het
Belgische autosnelwegenprogramma van 1949 (kaart)
als in de Europese
Verklaring van Genève
van 1950. Het koninklijk besluit van 26 augustus 1958 deelde de E3 officieel in bij de categorie van de
autosnelwegen en legde het tracé vast. De uitvoering zou echter op zich laten wachten omdat voorrang
gegeven werd, na de voltooiing van de Koning Boudewijnautosnelweg (E313), aan de Autoroute de
Wallonie (E42). Maar onder druk van Vlaamse politici en economische verenigingen, ging
minister van Openbare Werken,
Omer Vanaudenhove,
in 1960 op zoek naar een alternatieve financieringswijze, die hij vond in de oprichting van de
Intercommunale E3.
De E3 zou tussen de Franse grens en Antwerpen parallel aan de
achttiende-eeuwse steenweg
aangelegd worden, op een afstand van drie à vijf kilometer ervan. Ter hoogte van Gent nam men vanaf het
begin een invalsweg in de plannen op, die het verkeer rechtstreeks tot in het centrum zou brengen; deze
weg volgde het oude spoorwegtraject naar het station Gent-Zuid. De E3 zou verderop de Antwerpse
agglomeratie omzeilen (of liever doorkruisen) via een ring, aangelegd op de funderingen van de vestingen
die omstreeks 1870 rond de stad waren opgetrokken, maar die er negentig jaar later ongebruikt bij lagen.
Kozen de ontwerpers om nog andere redenen voor een ring zo dicht bij het centrum? Het mag gerust
verbazing wekken dat de tweede grootste stad van het land in de jaren 1960 nog steeds niet over een
adequate omleiding beschikte. Daardoor moest ondermeer het zwaar transport van en naar de haven via de
oververzadigde leien verlopen. Het lag dus voor de hand dat de ontwerpers met de 'E3-ring' en de
tegelijkertijd aangelegde 'singel' al het doorgaand verkeer uit de stadsstraten wilden weren.
Pareltjes van negentiende-eeuwse architectuur gingen tijdens de
graafwerken voor de ring tegen de grond. Ziehier het Zuidstation in 1965 (links) en 1966 (rechts). |
|
De stadspoorten moesten worden neergehaald, de vesten gedempt.
Links: De monumentale Berchemse poort. Rechts: een drooggelegd gedeelte van de grachtengordel. |
|
Met dezelfde bedoeling moest er dringend een tweede oeververbinding komen. De
in 1933 opengestelde Waaslandtunnel kreeg begin jaren 1960 dagelijks zowat 38 420
voertuigen te verwerken, met files aan weerszijden tot gevolg. Nadat in 1958 het tracé
van de E3 was vastgelegd (KB 26/06/1958),
restte nog de keuze tussen een brug of een tunnel. In navolging van specialisten, gaf minister
Georges Bohy
uiteindelijk de voorkeur aan de laatste optie. De bouw van de 690 meter lange 'E3-tunnel' annex
spoorwegtunnel werd aangevat in 1964 en opengesteld op 31 mei 1969. Het kunstwerk, een technisch
hoogstandje dat veel bewondering genoot in binnen- en buitenland, kon per dag 153 000
wagens van de linker- naar de rechteroever en vice versa doorsluizen. De stad Antwerpen
noemde de tunnel nadien naar de, in 1963 vermoorde, Amerikaanse president J.F. Kennedy.
De Kennedytunnel werd op 31 mei 1969 feestelijk 'ingewandeld'. |
|
De E3 betekende een revolutie voor de mobiliteit in en rond Antwerpen.
De Gazet van Antwerpen bedacht zelfs een heus E3-spel
"voor wie de nieuwe ringlanen en tunnelwerken in Antwerpen beter wil
leren kennen."
|
|
Verder richting Nederland zou de E3 in de omgeving van Eindhout het tracé van
de Koning Boudewijnautosnelweg verlaten, ter hoogte van Bocholt de grens overschrijden
en zich naar het Duitse Ruhrgebied begeven. Om aan de
wens van de Nederlandse regering
tegemoet te komen, werd de ontworpen snelweg naar het noorden opgeschoven
(KB 26/06/1958);
een positieve zaak ook voor de ontsluiting van de Noorderkempen. De E3 ontwierp men
erg vooruitziend: de platformbreedte werd over zijn volledige lengte berekend op
tweemaal drie rijstroken. Tussen Gent en Deinze en in het Antwerpse gaf men de
snelweg vanaf het begin deze capaciteit, en tegelijk maakte men werk van de verbreding
van het vak dat de E3 deelde met de Koning Boudewijnautosnelweg, namelijk de tien
kilometer tussen Antwerpen en de vertakking te Ranst.
De Intercommunale E3 verkreeg, naarmate zich de aanleg van de snelweg
voortzette, ook de concessie van de ring van Kortrijk (R8), de ring van Gent (R4), de
wegeninfrastructuur in het Antwerpse havengebied en enkele toevoerwegen. In deze laatste groep
werden begrepen het gedeelte van de kleine ring tussen Borgerhout en Merksem, dat strikt beschouwd
geen deel uitmaakte van de E3, de A12 naar Ekeren en Leugenberg, en een aantal gewone wegen in deze
omgeving. Op 29 september 1973 kon de E3 volledig in gebruik genomen worden. De aansluiting op het
Franse netwerk verliep echter niet zonder moeite. De Franse overheid wilde de belangen van de haven
van Duinkerke veiligstellen; de E3 zou immers de poort naar de Belgische en Nederlandse havens wijd
openzetten. Enerzijds talmde zij met de uitvoering van haar A1 (nu A22) doorheen de Rijselse agglomeratie,
anderzijds verhinderde ze het vrachtvervoer de douane op de snelweg ter hoogte van Rekkem te passeren.
Data van openstelling van de autosnelwegen E17 en E34 Rijsel-Gent-Antwerpen-Eindhoven. |
wegvak |
openstelling |
Franse grens - Rekkem |
04/11/1972 |
Rekkem - Kortrijk-Oost |
1970 |
Kortrijk-Oost - Waregem |
1971 |
Waregem - Zwijnaarde |
1972 |
Zwijnaarde - Destelbergen |
1970 |
Destelbergen - Sint-Niklaas-West |
1971 |
Sint-Niklaas-West - Kruibeke |
1970 |
Kruibeke - Borgerhout (incl. Kennedytunnel) |
31/05/1969 |
Ranst - Zoersel |
1973 |
Zoersel - Turnhout-West |
1972 |
Zoersel - Nederlandse grens |
1972-1973 |
B401 invalsweg naar Gent-Centrum |
11/1972 |
R4 Destelbergen - Gent-Zeehaven |
23/09/1969 |
R1 Borgerhout - Merksem |
13/08/1970 |
Antwerpse Havenweg |
1972 |
In 1972 stond de Intercommunale E3 op het punt zijn doel te
bereiken: "E3 legt de laatste meters af..." Het logo en de
afbeelding maken deel uit van een artikel in Zie Magazine. Op
deze manier wilde de intercommunale reclame maken voor de lening die ze in 1972 had uitgeschreven." |
|
Het knooppunt met de A112 naar Brussel, komende uit de Kennedytunnel, ca. 1970. |
|
Relevante koninklijke besluiten
- 26 juni 1958 - Indeling van
de ontworpen openbare weg Antwerpen-Ruhr bij de categorie der autosnelwegen
- 26 juni 1958 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Antwerpen-Rijsel bij de categorie der autosnelwegen
- 26 juni 1958 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Kleine Ring rond Antwerpen bij de categorie der autosnelwegen
- 9 maart 1966 - Wijziging van het koninklijk besluit van
26 juni 1958 (indeling van de weg Antwerpen-Rijsel bij de categorie der autosnelwegen)
- 9 maart 1966 - Wijziging van het koninklijk besluit van
26 juni 1958 (indeling van de weg Antwerpen-Ruhr bij de categorie der autosnelwegen)
- 14 maart 1969 - Indeling van de
ontworpen tweede Scheldeoeververbinding te Antwerpen en haar toegangscomplexen bij de categorie der autosnelwegen
- 28 mei 1969 - Onderwerping van
het vak van de autosnelweg Antwerpen-Rijsel, vanaf Kruibeke (Krijgsbaan) tot het toegangscomplex L.O. van de 2e Scheldeoeververbinding, de 2e Scheldeoeververbinding met toegangscomplexen, en het vak van de Binnenringautoweg om Antwerpen, vanaf het toegangscomplex R.O. van de 2e Scheldeoeververbinding tot de Schijnpoortweg,
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 22 september 1970 - Onderwerping van
de vakken van de autosnelweg Antwerpen-Rijsel, vanaf het verkeersknooppunt te Zwijnaarde tot het verkeersknooppunt te Heusden en vanaf Kruibeke (Krijgsbaan) tot Waasmunster, en het vak van de Binnenringautoweg om Antwerpen vanaf de Schijnpoortweg tot het verkeersknooppunt te Merksem
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 22 september 1970 - Onderwerping van
het vak van de autosnelweg Antwerpen-Rijsel, vanaf Rekkem (rijksweg Pecq-Geluwe) tot Kortrijk (Beekstraat),
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 2 december 1971 - Onderwerping van
de noordelijke rijbaan van het vak van de autoweg Antwerpen-Rijsel, vanaf Kortrijk (complex Oudenaardsesteenweg-Beekstraat) tot Waregem (rijksweg nr. 57 Waregem-Anzegem),
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 14 maart 1972 - Onderwerping van
de noordelijke rijbaan van het vak van de autoweg Antwerpen-Rijsel, vanaf Gent (Scheldeviaduct) tot Waregem (rijksweg Waregem-Anzegem),
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 23 mei 1972 - Onderwerping van
de zuidelijke rijbaan van het vak Zoersel-Turnhout van de autosnelweg Antwerpen-Ruhr
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 8 december 1972 - Onderwerping van
de noordelijke rijbaan van het vak Zoersel-Turnhout van de autosnelweg Antwerpen-Ruhr
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 21 december 1972 - Onderwerping van
het vak van de autosnelweg Antwerpen-Rijsel, vanaf de Franse grens tot de rijksweg Pecq-Geluwe,
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 8 augustus 1973 - Onderwerping van
de zuidelijke rijbaan van het vak van de autoweg Antwerpen-Rijsel, vanaf Gent (Scheldeviaduct) tot Kortrijk (complex rijksweg nr. 9, Oudenaardsesteenweg-Beekstraat), alsmede de toegang tot Gent-Centrum,
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 23 januari 1978 - Onderwerping van
de vakken Ranst-Zoersel en Turnhout-Nederlandse grens van de autosnelweg Antwerpen-Ruhr
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
|
|
Situering |
|
Feiten |
Lengte
163 km
Aanvang der werken
1963
Eerste openstelling
1969
Laatste openstelling
1973
|
Verloop en bewegwijzering |
Autosnelwegen.net:
|
Foto's |
Roadpics.net:
Wegnummers:
|
|